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Heidegger : La question du sens de l’être

samedi 16 mai 2009

honnêteté
honestidade
honesty
honneur
honra
honradez
honor
honour
retitude
retidão

Martineau

Si la question Frage
fragen
question
questão
questionner
questionar
pergunta
perguntar
pregunta
preguntar
de l’être Sein
Seyn
l’être
estre
o ser
seer
the being
be-ing
el ser
esse
sattva
sattā
doit être posée expressément et être accomplie dans une pleine transparence d’elle-même, alors une élaboration de cette question, d’après les élucidations antérieures, exige l’explication du mode de visée de l’être, du comprendre verstehen
entendre
comprendre
entender
compreender
comprender
understand
et du saisir conceptuel du sens signification
significação
sentido
sens
meaning
raison d'être
, la préparation de la possibilité possibilité
potentialité
Toute-Possibilité
pouvoir
poder
power
du choix correct de l’étant exemplaire, l’élaboration du mode authentique d’accès à cet étant. Or viser, comprendre et concevoir begreifen 
concevoir
conceber
Begriff
conceito
concept
conception
concepção
concepción
, choisir, accéder sont des comportements constitutifs du questionner, et ainsi eux-mêmes des modes d’être d’un étant déterminé, de l’étant que nous, qui questionnons, nous sommes à chaque fois nous-mêmes. Élaboration de la question de l’être veut donc dire : rendre transparent un étant — celui qui questionne — en son être. En tant que mode d’être d’un étant, le questionner de cette question est lui-même essentiellement déterminé par ce qui est en question en lui — par l’être. Cet étant que nous sommes toujours nous-mêmes et qui a entre autres la possibilité essentielle du questionner, nous le saisissons terminologiquement comme DASEIN Dasein
Da-sein
être-là
être-le-là
ser-aí
estar-aí
pre-sença
being-there
. La position expresse et transparente de la question du sens de l’être exige une explication préalable adéquate d’un étant (le Dasein) au point de vue Sicht
vue
visão
seeing
visión
opsis
de son être. Être et temps § 2

Macquarrie & Robinson

If the question about Being Seiende
Seiendes
Seienden
l'étant
étants
ente
entes
sendo
beings
being
is to be explicitly formulated and carried through in such a manner as to be completely transparent to itself, then any treatment of it in line with the elucidations we have given es gibt
« il y a »
dar-se
haver-se
Gegebenen
la donnée
o dado
dação
given
Gegebenheit
donation
datidade
givenness
gift
requires us to explain how Being is to be looked at, how its meaning is to be understood and conceptually grasped ; it requires us to prepare the way Tao
Dao
la Voie
The Way
for choosing the right droite
direita
right
entity for our example, and to work out the genuine way Weg
chemin
caminho
way
camino
of access to it. Looking at something, understanding Verständnis
compreensão
entendimento
compréhension
entente
comprensión
understanding
and conceiving it, choosing, access to it — all these ways of behaving are constitutive for our inquiry, and therefore are modes of Being for those particular entities [27] which we, the inquirers, are ourselves. Thus to work out the question of Being adequately, we must make an entity — the inquirer — transparent in his own Being. The very asking of this question is an entity’s mode of Being ; and as such it gets its essential character from what is inquired about — namely, Being. This entity which each of us is himself and which includes inquiring as one of the possibilities of its Being, we shall denote by the term “Dasein”. [1] If we are to formulate our question explicitly and transparently, we must first give a proper explication of an entity (Dasein), with regard to its Being.

Rivera

Si la pregunta por el ser debe ser planteada explícitamente y llevada a cabo de tal manera que sea del todo transparente para sí misma, una elaboración de esta pregunta exigirá, según las aclaraciones hechas anteriormente, la explicación del modo de dirigir la vista hacia el ser, de comprender y captar conceptualmente su sentido, la preparación de la posibilidad de la correcta elección del ente ejemplar y la elaboración de la genuina forma de acceso a este ente. Dirigir la vista hacia, comprender y conceptualizar, elegir, acceder a..., son comportamientos constitutivos del preguntar y, por ende Ende
la fin
o final
o fim
el fin
finalité
finalidade
finalidad
the end
the goal
purpose
propósito
telos
télos
meta
, también ellos, modos de ser de un ente determinado, del ente que somos en cada caso nosotros mismos, los que preguntamos. Por consiguiente, elaborar la pregunta por el ser significa hacer que un ente —el que pregunta— se vuelva transparente en su ser. El planteamiento de esta pregunta, como modo de ser de un ente, está, él mismo, determinado esencialmente por aquello por lo que en él se pregunta —por el ser [2]. A este ente que somos en cada caso nosotros mismos, y que, entre otras cosas, tiene esa posibilidad de ser que es el preguntar, lo designamos con el término Dasein (***). El planteamiento explícito y transparente de la pregunta por el sentido del ser exige la previa y adecuada exposición de un ente (del Dasein) en lo que respecta a su ser [3].

Original

Wenn die Tod
mort
morte
muerte
death
thanatos
mourir
morrer
die
morir
Frage nach dem Sein ausdrücklich gestellt und in voller Durchsichtigkeit ihrer selbst Selbst
soi-même
Soi
si mesmo
Self
si mismo
A non-personal, all-inclusive awareness.
vollzogen werden soll, dann verlangt eine Ausarbeitung dieser Frage nach den bisherigen Erläuterungen die Explikation der Weise des Hinsehens auf Sein, des Verstehens und begrifflichen Fassens des Sinnes, die Bereitung der Möglichkeit der rechten Wahl des exemplarischen Seienden, die Herausarbeitung der genuinen Zugangsart zu diesem Seienden. Hinsehen auf, Verstehen und Begreifen von, Wählen, Zugang zu sind konstitutive Verhaltungen des Fragens und so selbst Seinsmodi eines bestimmten Seienden, des Seienden, das wir, die Fragenden, je selbst sind. Ausarbeitung der Seinsfrage besagt demnach : Durchsichtigmachen eines Seienden — des fragenden -in seinem Sein. Das Fragen dieser Frage ist als Seinsmodus eines Seienden selbst von dem her wesenhaft bestimmt, wonach in ihm gefragt ist — vom Sein. Dieses Seiende, das wir selbst je sind und das unter anderem die Seinsmöglichkeit des Fragens hat, fassen wir terminologisch als Dasein. Die ausdrückliche und durchsichtige Fragestellung nach dem Sinn von Sein verlangt eine vorgängige angemessene Explikation eines Seienden (Dasein) hinsichtlich seines Seins.


Voir en ligne : Martin Heidegger et la phénoménologie


[1The word ‘Dasein’ plays so important a role in this work and is already so familiar to the English-speaking reader who has read about Heidegger, that it seems simpler to leave it untranslated except in the relatively rare passages in which Heidegger himself breaks it up with a hypthen (‘Da-sein’) to show its etymological construction : literally ‘Being-there’. Though in traditional German philosophy it may be used quite generally to stand for almost any kind of Being or ‘existence’ which we can say that something has (the ‘existence’ of God, for example), in everyday usage it tends to be used more narrowly to stand for the kind of Being that belongs to persons. Heidegger follows the everyday usage in this respect, but goes somewhat further in that he often uses it to stand for any person who has such Being, and who is thus an ‘entity’ himself. See Η. 11 below.

[2NA : d - Da-sein : estar sosteniéndose dentro de la nada del Ser [Seyn] ; sosteniéndose en cuanto comportamiento [Verhältnis].

[3NA : e - No se trata de que en este ente se lea el sentido del ser.

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