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Coomaraswamy : God’s toys

lundi 5 mars 2018

honnêteté
honestidade
honesty
honneur
honra
honradez
honor
honour
retitude
retidão

Original

We are the “pieces” that the Draughts-player moves, not arbitrarily, but in accordance with our own deserts ; “a wondrous easy task travail
travaux
tâche
labeur
trabalho
labor
trabajo
tarefa
task
” because, although He is the author of our being Seiende
Seiendes
Seienden
l'étant
étants
ente
entes
sendo
beings
being
, we ourselves are responsible for being what we are, and all that the game jeu
jogo
juego
play
lila
lîlâ
game
requires is to move each piece into a better or worse position in accordance with its own character (Plato Platon
Plato
Platão
Platón
Platon (en grec ancien Πλάτων) (427-348 aC)
 : Laws 904, cf. Heracleitus, fr. 79). This is essentially an enunciation of the law of karma karma
kamma
karmma
and the doctrine doctrine
doutrina
canon
cânone
that “Fate Schicksal 
Geschick
Ge-schick
schicksalhaft
destin
co-destin
fado
destiny
destino
fate
destinal
lies in the created causes themselves.” [On God Gott
Dieu
Deus
God
Dios
theos
’s game of chess, cf. Rumi Rûmî
Roumi
Rumi
Ǧalāl al-Dīn Rūmī ou Djalal ed-Din Rûmi ou Djalal-e-Din Mohammad Molavi Rumi ou Djalaleddine Roumi, ou Jalaloddin Rumi (1207-1273), mystique persan.
, Divan, Ode x, “How happy the king that is mated to thy rook,” and Mathnawi 1.600, 11.2645, 3213, iv. 1555, on the ball in the polo-field, which only moves as it ought “when it is made to dance by the King’s hand.”

D. B. Macdonald, on the basis of Prov. 8:30, 31, remarks that the Hebrews “came to think denken
pensar
penser
think
pensamento
pensée
pensamiento
thinking
of man as part of an animated toy marionnette
marionete
marioneta
marionette
puppet
boneco
toy
fantoche
títere
spread before the eyes of Jehovah and giving Him joy” (The Hebrew Philosophical Genius, Princeton, 1936, pp. 50, 134, 136)]

Español

Nosotros somos las « piezas » que el Jugador de damas mueve, no arbitrariamente sino de acuerdo con nuestros propios merecimientos ; « una tarea maravillosamente fácil » porque, aunque Él es el autor de nuestro ser, somos nosotros mismos los responsables de ser lo que nosotros somos, y todo lo que el juego requiere es mover cada pieza a una posición mejor o peor de acuerdo con su propio carácter (Leyes 904, cf. Heráclito, fr. 79). Esto es esencialmente una enunciación de la ley del karma y la doctrina de que « El Fatum [Destino] está en las causas creadas mismas ». [Sobre el juego de ajedrez de Dios, cf. Rūmi, Diwān, Oda X, « Cuán dichoso el rey a quien da jaque mate tu torre », y Mathnawi I.600, II.2645, 3213, IV.1555, sobre la pelota en el campo de polo, que solo se mueve como debe « cuando la hace danzar la mano del Rey ».

D. B. Macdonald, sobre la base de Proverbios 8:30, 31, señala que los Hebreos « llegaron a considerar al hombre Mensch
homme
être humain
ser humano
human being
homem
hombre
the man
anthropos
hommes
humanité
humanity
état humain
estado humano
human state
como parte de un juguete animado desplegado ante los ojos de Jehová para propor-cionar-Le gozo » (The Hebrew Philosophical Genius, Princenton, 1936, pp. 50, 134, 136)].


Voir en ligne : ANANDA COOMARASWAMY