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Coomaraswamy : sutratma - thread-spirit

lundi 5 mars 2018

honnêteté
honestidade
honesty
honneur
honra
honradez
honor
honour
retitude
retidão

Original

Cf. BU BU
Brhadaranyaka Upanishad
The Thirteen Principal Upanishads, ed. R. E. Hume, 2nd ed., London, 1931.
iii.7.1, where (to combine the text and Sayana’s commentary) : “Do you know connaissance
gnosis
intuition intellectuelle
gnôsis
connaître
conhecer
gnose
knowledge
know
conocer
conocimiento
conhecimento
jñāna
jnāna
jnana
that Thread by which, and that Inner innen
intérieur
interior
inner
außen
aussen
extérieur
exterior
outer
Innenseins
être intérieur
ser interior
interiority
antaratva
Controller by which and by whom, this world and the other and all beings Seiende
Seiendes
Seienden
l'étant
étants
ente
entes
sendo
beings
being
are strung together and controlled from within, so that they move like a puppet marionnette
marionete
marioneta
marionette
puppet
boneco
toy
fantoche
títere
, performing their respective functions ?” That Plato Platon
Plato
Platão
Platón
Platon (en grec ancien Πλάτων) (427-348 aC)
knew of a “thread-spirit esprit
espírito
spirit
mente
mind
manas
mental
” (sutratman sutratma
sutratman
sutram
) doctrine doctrine
doutrina
canon
cânone
is implied in the passage cited from the Laws and confirmed by the fact that in Theaetetus 153 he connects the golden cord of Iliad viii.18 ff. with the Sun, to whom all things are bound by it, just as in SB SB
Satapatha Brahmana
Satapatha Brahmana, ed. J. Eggeling, 5 vols., Oxford, 1882-1900
vi.7.1.17 ; cf. AV x.8.39 and BG BGBh
BG
Bhagavad-Gita
Bhagavad-Gîtâ
Bhagavad Gitā
Bhagavad-gītā
BGBh = avec les commentaires de Shankara
vii.7. [We cannot treat the doctrine of the “golden cord” at full length here, but may point out that the thought of Iliad viii.23 ερυσαιμι (bearing in mind that in this verb, notably in middle and passive forms, the sense of “draw” can hardly be separated from that of “rescue”) underlies John 12:32 πάντας ελκυσω προς έμαυτόν, Hermes Hermetismo
Hermes
Hermétisme
Hermetism
Hermès
Corpus Hermeticum
Poimandres
Poimandrès
, Lib. xvi.5 είς αυτόν τα πάντα έλκων and xvi.7 άναδήσας είς εαυτόν, and Dante Dante Dante Alighieri (Durante degli Alighieri), poète, homme politique et écrivain florentin (1265-1321). , Paradiso Paradis
Paraíso
Paradiso
Paradise
1.117, Questi la terra Terre
Terra
Earth
Tierra
Gea
Khouen
prithvî
in se stringe ed aduna.”]

Español

Cf. Brhadaranyaka Upanishad Upanishad
Upanishads
Upanixade
Upanixades
III.7.1, donde (combinando el texto y el comentario de Sayana) : « ¿Conoces tú ese Hilo con el que, y ese Controlador Interno con el que y por quien, este mundo Welt
Weltlichkeit
monde
mondanéité
mundo
mundidade
mundanidade
worldliness
mundanidad
Olam hazé
dṛśyam
y el otro y todos los seres están encordados juntos y controlados desde adentro, de modo que ellos se mueven como una marioneta, cumpliendo sus respectivas funciones ? ». Que Platón tenía conocimiento de una doctrina del « hilo del espíritu » (sūtrātman), está implícito en el pasaje citado de Leyes y es confirmado por el hecho de que, en Teeteto 153, conecta la cuerda de oro de la Iliada VIII.18 sig. con el Sol, a quien todas las cosas están atadas por ella, de la misma manera que en Satapatha Brāhmana VI.7.1.17 ; cf. Atharva Veda Véda
Veda
Vedas
SamhitāX.8.39 y Bhagavad Gitā VII.7. [No podemos tratar aquí en toda su extensión la doctrina de la « cuerda de oro », pero podemos señalar que el pensamiento denken
pensar
penser
think
pensamento
pensée
pensamiento
thinking
de Iíada VIII.23 έρύσαιμι (teniendo presente que en este verbo, especialmente en las formas media y pasiva, el sentido signification
significação
sentido
sens
meaning
raison d'être
de « tirar » apenas puede separarse del de « rescatar ») subyace en San Juan 12:32 πάντας έλκύσω προς έμαυτόν, en Hermes, Lib. XVI.5 εις αύτόν τα πάντα έλκων y XVI.7 άναδήσας εις εαυτόν, y en Dante, Paradiso 1.117, « Questi la terra in sè stringe ed aduna »].


Voir en ligne : ANANDA COOMARASWAMY

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