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Coomaraswamy : God’s playfulness

lundi 5 mars 2018

honnêteté
honestidade
honesty
honneur
honra
honradez
honor
honour
retitude
retidão

Original

Whereas Plutarch (Moralia 393EF) was rather shocked by the notion of God Gott
Dieu
Deus
God
Dios
theos
’s playfulness implied in Iliad xv.355-366, where Phoebus Apollo bridges a moat and casts down a wall, and we are told that this was child’s play jeu
jogo
juego
play
lila
lîlâ
game
for him to do. He thinks irreverent to say that “the God indulges in this game (παιδιά) constantly, molding (πλάττων) the world that does not (yet) exist and undoing (άπολνων) it again when it has come into being Seiende
Seiendes
Seienden
l'étant
étants
ente
entes
sendo
beings
being
. For on the contrary, insofar as he is in some way Weg
chemin
caminho
way
camino
present in the world, by this his presence Anwesenheit
présence
parousia
presença
presence
parusía
does he bind together (συνδει) its substance Substanz
substance
substância
substancia
Substanzialität
substancialité
substancialidade
substantiality
substancialidad
and prevail over its corporal weakness, which tends towards corruption.” Plutarch did not see that these works of creation Création
Criação
criação
creation
creación
, preservation, and destruction are of the very essence essence
ousía
ousia
essência
essentia
esencia
essence
of the divine divin
divinité
divino
divindade
divindad
divine
divinity
Godhead
operation ; the life Leben
vie
vida
life
zoe
of any one creature Einzelnhet
singularité
singularidade
singularity
singularidad
individuality
individualidade
individualidad
individuation
individuação
individu
indivíduo
individuum
individual
vereinzelt
isolé
Vereinzeltung
isolement
Vereinzelung
esseulement
singularização
créature
criatura
creature
personne
pessoa
person
, and finally of the world itself, lasting only for so long dragon
dragão
dragón
long
nāga
as He remains with it and until “the Spirit esprit
espírito
spirit
mente
mind
manas
mental
returns to God who gave it.”

[In this citation from Plutarch σννδει refers to the σύνδεσμος by which all things are strung together within themselves and also connected with the Sun, as the limbs of a puppet marionnette
marionete
marioneta
marionette
puppet
boneco
toy
fantoche
títere
are strung together and attached to the manipulator’s hand. We cannot deal here with this aspect forme
eidos
eîdos
aspecto
perfil
aspect
of the thread-spirit doctrine doctrine
doutrina
canon
cânone
, except to refer to the “straight line like a pillar extended from above throughout Heaven ciel
cieux
céu
céus
heaven
heavens
cielo
cielos
ouranos
Khien
Thien
and Earth Terre
Terra
Earth
Tierra
Gea
Khouen
,” of which Plato Platon
Plato
Platão
Platón
Platon (en grec ancien Πλάτων) (427-348 aC)
says that this was the “fastening of Heaven” (σύνδεσμον τον οΰρανον, Republic 616c), and to point out that this shaft of “light Licht
lumière
luz
light
phos
prakāśa
prakasha
” that “comprises-and-controls the whole revolving circuit” (cf. RumI Rûmî
Roumi
Rumi
Ǧalāl al-Dīn Rūmī ou Djalal ed-Din Rûmi ou Djalal-e-Din Mohammad Molavi Rumi ou Djalaleddine Roumi, ou Jalaloddin Rumi (1207-1273), mystique persan.
, Mathnawi v.2345) is the traditional Axis Mundi (Skr. skambha), properly described as a shaft of light.]

Español

Mientras que Plutarco (Moralia 393EF) estaba más bien Bien
agathon
agathón
Bem
Bom
Good
Bueno
sorprendido por la noción del juego de Dios implícita en Iliada XV.355-366, donde Febo Apolo puentea un foso y derrumba un muro, y se nos dice que hacer esto era para él un juego de niños. Piensa que es irreverente decir que « el Dios se da constantemente a este juego (παιδιά), moldeando (πλάττων) el mundo Welt
Weltlichkeit
monde
mondanéité
mundo
mundidade
mundanidade
worldliness
mundanidad
Olam hazé
dṛśyam
que (todavía) no existe y deshaciéndolo (άπολύων) nuevamente cuando ha venido al ser. Pues, antes al contrario, en tanto que está de algún modo presente en el mundo, por esta presencia suya, junta (συνδεί) su substancia y prevalece sobre su flaqueza corporal, la cual tiende hacia la corrupción ». Plutarco no veía que estas obras de creación, preservación y destrucción son de la misma esencia de la operación divina ; y que la vida de una criatura, y finalmente la del mundo mismo, duran solo mientras Él permanece con ella y hasta que « el Espíritu retorna a Dios que lo dio ».

[En esta cita de Plutarco συνδεί se refiere al σύνδεσμος por el que todas las cosas están encordadas juntas dentro de sí mismas y también conectadas con el Sol, como los miembros de una marioneta están encordados juntos entre sí y atados a la mano del manipulador. No podemos tratar aquí este aspecto de la doctrina del « hilo del espíritu », excepto para hacer referencia a la « cuerda recta como un pilar tendida desde arriba del Cielo a la Tierra », de la que dice Platón que ésta era el « sostén del Cielo » (σύνδεσμον του ούρανοΰ, República 616C), y señalar que este eje de « luz » que « comprende y controla todo el circuito en rotación » (cf. Rūmi, Matlmawi, V.2345) es el Axis Mundi tradicional (sánscrito skambha), propiamente descrito como un eje de luz].


Voir en ligne : ANANDA COOMARASWAMY