Philosophia Perennis

Accueil > Tradition hindoue > Coomaraswamy : play (kril)

Coomaraswamy : play (kril)

lundi 5 mars 2018

honnêteté
honestidade
honesty
honneur
honra
honradez
honor
honour
retitude
retidão

Original

The notion of a divine divin
divinité
divino
divindade
divindad
divine
divinity
Godhead
“playing” occurs repeatedly in the Rg Veda Véda
Veda
Vedas
. Out of twenty-eight occurrences of kril, to “play jeu
jogo
juego
play
lila
lîlâ
game
” (in various senses), and related adjectives, we cite ix.20.7 kridur makho na manhayuh, “disporting, like a liberal chief, thou goest, Soma,” ix.86.44 where “Soma, even as Ahi, creeping forward from his inveterated skin, flows like a prancing (hr’dan) steed,” [1] x.3.5, where Agni Feuer
fogo
feu
fire
pyr
Agni
têjas
tejas
’s flames are the “playful ones” (krilumat), and x.79.6 where, with respect to his dual operation, ab AB
Aitareya Brāhmana
Aitareya Brahmana
Rigveda Brahmanas : The Aitareya and Kausitaki Brāhmanas of the Rigveda, cd. A. B. Keith, Cambridge, Mass., 1920 (HOS XXV).
intra and ab extra, unmanifested and evident evidência
évidence
evidence
evidente
evidencia
evident
, Agni is described as “not playing, and playing” (akrilan krilan). It is obvious that Agni is thought of as “playful” inasmuch as he “flares up and dies down” (uc ca hrsyati ni ca hrsyati, AB iii.4), and that the designation of his tongues as the “flickerers” (lelayamtimh) in Mund. Up. Mund. Up.
Mundaka Upanishad
In The Thirteen Principal Upanishads, ed. R. E. Hume, 2nd ed., London, 1931
1.2.4 corresponds to their designation as the “playful ones” in RV RV
Rg Veda
Rgveda
The Hymns of the Rgveda, ed. R.T.H. Griffith, 2 vols., 4th ed., Benares, 1963.
x.3.5. At the same time Agni is constantly spoken of as “licking” (rih, lih) whatever he loves or devours ; for example, “Agni licks at (pari . . . rihan) his mother mère
mãe
mother
madre
’s mantle (of forest trees) and . . . is ever licking (rerihat sada, RV 1.140.9),” and “as with his tongue he moves, he continually licks (rerihyate) his mother” (x.4.4).

The idea idea
idée
ideia
idea
ιδεα
idéa
of a divine play or dalliance is fully represented in the Upanishads Upanishad
Upanishads
Upanixade
Upanixades
and the Bhagavad Gita, but the word Wort
mot
palavra
palabra
word
Worte
rema
parole
mot
mots
vāk
vāc
lila does not occur, and krid appears only in CU CU
Chāndogya Upanishad
Chandogya Upanishad
In The Thirteen Principal Upanishads, ed. R. E. Hume, 2nd ed., London, 1931.
viii.12, where the incorporeal Spirit esprit
espírito
spirit
mente
mind
manas
mental
(asarira atman âme
psyche
psukhê
alma
soul
atman
ātman
atmâ
âtmâ
) is thought of as “laughing, playing (kridan) and taking its pleasure plaisir
prazer
pleasure
hedone
kama
kāma
kâma
amour du plaisir
philedonía
,” and MU v.1, where “the Universal Spirit (visvatman), Universal Creator, [151] Universal Enjoyer, Universal Life Leben
vie
vida
life
zoe
” is also “the Universal Lord of sport and pleasure” (visvakridaratiprabhuh) [2] in which he participates without being Seiende
Seiendes
Seienden
l'étant
étants
ente
entes
sendo
beings
being
moved, being at peace paix
paz
peace
shalom
śanti
with himself (santatman).

Español

La noción de un « juego » divino aparece repetidamente en el Rg Veda. De las veintiocho apariciones de kril, « jugar » (en sentidos diversos), y de los adjetivos conexos, citamos Rg Veda Samhitā IX.20.7, kridur makho na manhayuh, « jugando, como un libérrimo mayoral, vas tú, oh Soma » ; IX.86.44 donde « Soma, mismo que Ahi, deslizándose fuera de su piel vieja, fluye como un brioso corcel (krlm) » [3] X.3.5, donde las llamas de Agni son las « juguetonas » (krilumat) ; y X.79.6 donde, con respecto a su operación dual, ab intra y ab extra, inmanifestado y evidente, Agni se describe como « no jugando y jugando » (akrilan krilai). Es obvio que Agni se considera « jugando » en tanto que « se enciende y se apaga » (uc ca hrsyati ni ca hrsyati, Aitareya Brāhmana III.4), y que la designación de sus lenguas como las « tremolantes » (lelāyamāmli) en Mundaka UpanishadI.2.4 corresponde a su designación como las « juguetonas » en Rg Veda Samhitā X.3.5. Al mismo tiempo se dice constantemente que Agni « lame » (rih, lih) todo lo que ama o devora ; por ejemplo, « Agni lame (parí... rihan) el manto (forestal) de su madre y siempre está lamiendo (rerihatsadā, Rg Veda Samhitā I.140.9) », y « como se mueve con su lengua Sprache
língua
langue
lengua
linguagem
language
langage
lenguaje
, continuamente lame (rerihyaté) a su madre » (Rg Veda Samhitā X.4.4).

La idea de un juego o divertimiento divino está plenamente representada en las « Upanishads » y la Bhagavad Gitā BGBh
BG
Bhagavad-Gita
Bhagavad-Gîtâ
Bhagavad Gitā
Bhagavad-gītā
BGBh = avec les commentaires de Shankara
, pero la palabra lila no aparece, y kríd aparece sólo en Chāndogya Upanishad VIII.12, donde el Espíritu incorporal (asarira ātman) se considera « riendo, jugando (kridan) y tomando su placer », y en Maitri Upanishad Maitri Upanishad
Maitri Upaniṣad
In The Thirteen Principal Upanishads, ed. R. E. Hume, 2nd ed., London, 1931.
V.1, donde « el Espíritu Universal (visvātman), el Creador Universal, el Gozador Universal, la Vida Universal » es también « el Señor Universal del juego y el placer » (visvakridāratiprabhuh) [4] en los que participa sin péché
pecado
sin
hamartia
ἁμαρτία
égaremente
equívoco
ser movido, estando en paz consigo mismo (sānt évangile
euanggelion
evangelium
gospel
evangelho
nouveau testament
novo testamento
NT
novum testamentum
new testament
ātman).


Voir en ligne : ANANDA COOMARASWAMY


[1Agni’s flames are compared to mettled horses in RV iv.6.5.

[2This is virtually identical with BU iv.3.13, where we are also reminded that “men behold his pleasuring (aramam), but see not Him.”

[3Las llamas de Agni se comparan a caballos briosos en Rg Veda Samhitā IV.6.5.

[4Esto es virtualmente idéntico a Brhadāranyaka Upanishad IV.3.13, donde también se nos recuerda que « los hombres contemplan su delectación (ārāmam), pero a Él no Le ven ».

Un message, un commentaire ?

Forum sur abonnement

Pour participer à ce forum, vous devez vous enregistrer au préalable. Merci d’indiquer ci-dessous l’identifiant personnel qui vous a été fourni. Si vous n’êtes pas enregistré, vous devez vous inscrire.

Connexions’inscriremot de passe oublié ?